איך להיות מוהל? והאם אני יכול למול את בני?
שאלה שנשאלתי כמה פעמים, האם אני יכול למול את בני? האם אני יכול להיות מוהל?
לפני שנענה על שאלה זו הבה נברר, האם עניינך הוא אך ורק למול את בניך, או שמא אתה חושב על זה כמקצוע עתידי?
ויש להבהרה זו כמה השלכות.
במידה ואדם חפץ למול את בניו
במידה ואדם חפץ למול את בניו, מעיקר הדין חובת המילה מוטלת על האב: מצוות עשה על האב למול את בנו (שו"ע יו"ד רס).
אמנם מציאותית, לא כל אדם יודע או יכול למול את בנו, ולכן מדין שליחות, ושלוחו של אדם כמותו, ממנה האב שליח למול את בנו והוא המוהל.
ישנם מוהלים שמסכימים לתת לאב לבצע את החיתוך, ובכך הוא מקיים את המצווה בהידור.
ויש שסוברים שהאב קרוב יותר לקלקול מאשר לתיקון ולא מסכימים.
עניין זה עליך לברר עם המוהל של הבן שלך.
אב שרוצה למול אבל הברית בשבת
כאשר נולד לאדם בן ביום שבת, הברית תתבצע בשבת שלאחר מכן, ביום השמיני (אם אין מניעה כגון חולי של היילוד וכדומה).
אמנם, בברית בשבת מי יכול לבצע את המילה?
התשובה: אך ורק מוהל שכבר נתנסה בעבר לפחות בברית אחת ביום חול, ומוהל שראה אותו אישר שהוא מל ברית כתיקונה, רק אז יהיה רשאי למול בשבת. החשש הוא שהברית לא תיעשה כראוי, ויהיה חילול שבת וסכנה שלא לצורך מצווה (שו"ע או"ח שלא י).
זאת אומרת שכדי לקבל אישור למול, חייב המוהל לעבור התנסות מעשית, וללא התנסות זו אינו רשאי למול בשבת.
ולכן אב שלא מל מעולם, לא יוכל למול את בנו בשבת.
סיכום ביניים: אב רשאי למול את בנו והידור יש בכך, אך כיוון שיש חשש לקלקול דבר זה צריך לברר עם המוהל שמלווה אותו.
מכל מקום אינו רשאי למולו אם היא ברית ראשונה שלו והיא ביום שבת.
רוצה להיות מוהל
מי שמעוניין ללמוד על מנת להפוך למוהל מקצועי, צריך לדעת שרוב מוחלט מהבריתות בישראל הן בריתות מטעמים דתיים, ומכיוון שכן, חשוב להגדיר נכון את תפקידו של המבצע את ברית המילה.
להלכה, את הברית מבצע יהודי, זכר, גדול ונימול בעצמו (יו"ד רסד א). כמו כן ישנה חשיבות שהמוהל יכיר בתורת ישראל, ולא יהיה כופר חלילה, כי אז הברית איננה כשרה לחלק מדעות הפוסקים (מה ששולל אפשרות למול על ידי רופא שאינו ירא שמיים).
חשוב להבהיר, שיכולה להיות מציאות בה הוסרה מאדם העורלה, ובכל זאת לא התקיימה בו ברית מילה. ברית המילה איננה ניתוח לכריתת עורלה, היא מצווה דתית המחייבת סטנדרטיים נוספים מעבר לצרכים הכירורגיים.
לצורך משל, יתכן שתינוק כשיר רפואית לביצוע הברית, אך לפי ההלכה אין אפשרות לקיים את הברית אלא לאחר זמן מה.
כגון תינוק שעלה חום גופו מעל 38 מעלות ולבסוף הבריא ביום רביעי בשעה מסויימת, לפי הרפואה הוא כשיר כבר מיום זה, ולפי ההלכה אסור למולו עד עבור 7 ימים מעת לעת (יו"ד רסב ב), דהיינו רק ביום רביעי מאותה שעה ומעלה בשבוע שלאחר מכן.
שלב ראשון - ידע הלכתי ורפואי נרחב
אם כן בשלב ראשון על המוהל להיות בקי בפרטי דינים, וגם יודע לזהות מצבים פתולוגיים אצל התינוק. כתבו הפוסקים (הרמב"ם מילה פ"א יז) כלל ברזל, אם יש ספק בפרטי המילה או כשירות הילד, עדיף לדחות את המילה, "כי אפשר למול לאחר זמן, ואי אפשר להחזיר נפש מישראל".
שלב שני - פרקטיקה מקצועית
בשלב השני, על המוהל להיות בעל מקצוע בקי באומנתו. לזאת זוכים על ידי אימון ידיים היטיב והתמחות אצל מוהלים מומחים בצמוד להם (הרחבה במאמר הבא).
והכי חשוב...
לבסוף, צריך לזכור שאנחנו עוסקים עם בני אדם, ההורים של הרך הנימול לחוצים ודואגים.
להרבה הורים קשה הסיטואציה הזו מאד, וחשוב שהמוהל ייתן דגש על יחס מרגיע וליווי הולם.
למעשה, שני מוהלים שעובדים באותה האיכות, ולשניהם יראת שמים זהה, מי שיועדף על ההורים, הוא אותו אחד שידע לתת להם את השירות, התמיכה והליווי המתאים.